Waarom krachttraining voor vrouwen geen taboe moet zijn

Krachttraining vrouwen

Bij krachttraining denken we vaak aan zware gewichten en bodybuilders. Ook denken we vaak aan mannen, want krachttraining zou per definitie iets voor het mannelijk lijf zijn. Die mening is echter achterhaald en inmiddels al lang tegengesproken. Krachttraining vrouwen heeft namelijk minstens zoveel positieve effecten op het lijf:

  • je wordt sterker
  • je ziet er strakker uit
  • je kunt vet en gewicht verliezen
  • je krijgt minder snel blessures of andere klachten

Krachttraining is dus voor vrouwen minstens zo belangrijk als voor mannen. Toch zijn er een aantal taboes die we moeten doorbreken op dat gebied.

Krachttraining vrouwen

Gespierde vrouwen

Veel vrouwen zeggen dat ze liever niet aan krachttraining doen omdat ze bang zijn dat ze heel gespierd worden. Ze willen geen dikke armen of benen en willen geen blokjes in hun buik. Nou, dan hebben we goed nieuws: dat is ook nauwelijks te bereiken als vrouw. Ons lichaam is niet gemaakt voor zulke grote en harde spieren. Er zijn zeker vrouwen die er zo uitzien, maar zij trainen waarschijnlijk elke dag meerdere uren en hebben bovendien een extreem aangepast dieet van eiwitpoeder en andere supplementen. Een beetje krachttraining met lichte gewichten in de sportschool een paar keer per week gaat je dus echt niet op dat punt helpen. Zelfs als je meerdere keren per week met zware gewichten traint, kun je niet zomaar dit punt bereiken met het vrouwelijk lichaam.

Vet verbranden

Een ander misverstand is dat niet krachttraining maar cardio de ideale manier is om vet te verbranden. Voor veel mensen is vet verliezen de voornaamste reden om te willen sporten. En daarvoor moet je veel cardio doen, toch? Fout. Of nou ja, deels fout. Want hoewel cardio zeker nuttig is in je reis naar een slanker lijf, gaat krachttraining je misschien wel meer helpen. Spieren trainen verbrandt namelijk ook calorie├źn, maar in tegenstelling tot cardio heb je na een effectieve krachttraining nog heel lang baat bij die work out. Je verbrandt tot wel 72 uur na je training meer calorie├źn dan gewoonlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *